Oldalak

2012. május 26., szombat

Karamell torta




Eszter nap.
Nálunk a családban a névnap ugyan olyan hangsúlyos, mint a születésnapok. A különbség annyi, hogy nincsenek gyertyák a tortán. Ilyenkor anyukámék és a kereszt szüleim is ünnepi ebédet rendeznek.  Én pedig imádok sütni - főzni, így szorgalmasan gyártom a tortákat minden ünnepeltnek.

Apu gyakran kihagyja a süteményeket, de erre azt mondta kóstolás után, hogy ilyet minden nap süthetek. Szóval elég jól sikerült. :)


A piskótát én mindig a hagyományos módon készítettem. Eddig. Nekem bevált a lenti módszer és bátran ajánlom mindenkinek legalább kipróbálásra. Számomra egyszerűbb így készíteni és talán nehezebb elrontani.
A krém alapja a tőlem már megszokott vajkrém.

Hozzávalók egy 18 centis tortához

Piskóta

4 tojás fehérje + 4 ek víz
4 tojás sárgája + 4 evőkanál víz
250 g cukor
200 g liszt + 1 tk szódabikarbóna (a liszthez keverve)

Kivajazom a tortaformát.
A tojás fehérjét a vízzel félig felverem mixerrel, hozzáadom a cukrot és tovább verem. Hozzáöntöm a tojások vízzel kevert sárgáját és még egy percig keverem. Beleszitálom a lisztet és habverővel elkeverem benne.
160 fokon 40 percig sütöm a középső rácson.

Karamellás vajkrém

200 g cukor
60 ml víz
60 ml tejszín
340 g vaj
4 tojás fehérje (120 g)
1 tk vanília kivonat (5 ml)

130 g cukrot a vízzel felteszek főni kis lángon. Amikor besűrűsödik és sötét borostyán színű (vigyázat nem szabad megégetni!). Nekem ez olyan 20 perc volt, takarék lángon.
Leveszem a tűzről és hozzá öntöm a tejszínt (óvatosan, mert fröcskölhet!). Kihűtöm.
A tojások fehérjét összekeverem a maradék cukorral és gőz fölött addig kevergetem, amíg a cukor feloldódik. Két ujjam között vizsgálom, hogy érzek-e még cukorszemcsét.
Ezután kézi mixerrel elkezdem felverni a cukros fehérjét, amíg kemény habot nem kapok, olyat mint a habcsóknál.
Ha már kemény a hab kockánként hozzáadom a vajat, közben folyamatosan keverem a mixerrel.
Amikor már fényes és habos, hozzáadom a lehűtött karamellt.

A kihűlt piskóta púpos tetejét levágom, majd az így kapott tortalapot félbe vágom. A krém felével betöltöm, a maradékkal bevonom és díszítem a tortát. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése