Oldalak

2015. szeptember 21., hétfő

Segítsüti - Mázas teasütemény


Ma indul az őszi Segítsüti árverés! A 30 gasztroblogger idén is nagyon kitett magáért, fantasztikus süteményeket bocsátanak licitre. Az árverés most szeptember 24-én 16:00-kor zárul, addig pedig hajrá, le ne maradjatok a kiszemelt süteményről! A licitálás pontos menete ezen a honlapon olvasható.
Ez alkalommal a Mosoly Alapítvány a támogatott. Hogy mit is csinálnak ők? Ingyenes mese-, és művészetterápiát, illetve élményprogramokat szerveznek, azoknak a gyerekeknek, akik hosszú kórházi kezelésre szorulnak. Így varázsolják rövidebbé és kellemesebbé a kórházi benntartózkodást. Nekem három gyermekem van, és egyikük néhány éve, három vagy négy napot töltött a kórházban. Majd megszakadt a szívem. Annyi színezőt, mesekönyvet, új játékot azóta sem kapott ilyen rövid időn belül, mint akkor. Azt hittük, sosem telik el az a néhány nap, amíg ott kellett lennie.
Azoknak a gyerekeknek, akiket a Mosoly Alapítvány támogat, heteket, hónapokat kell a kórházban tölteniük. Szerintem nagyszerű az, amit csinálnak, mert a lelki gyógyulás ugyan olyan fontos, mint a testi.

Az idei sütim az amerikaiak nagy kedvence a Sugar Cookie. Ezt neveztem el magyarul mázas teasüteménynek. Gyakorlatilag olyan vaníliás kekszek, amiket a nálunk leginkább a mézeskalácsoknál használatos, terülőmázzal és írókával díszítenek.
Abban is hasonlít a mézeskalácsra, hogy gyakran ajándékoznak Amerikában ilyen süteményeket, különböző ünnepekkor. Éppen ezért esett erre a választásom! Hiszen a Segítsüti is az ajándékozás egy formája.

Általában azt szoktam ígérni, hogy a süteményeim Orosházán vehetők át, vagy postán küldöm el őket.
Azonban, ha a nyertesem Budapesten, vagy közvetlen közelében él, lehetséges, hogy el tudom vinni személyesen a süteményeket.



40 db 4-5 cm-es süteményhez

375 g sima liszt (BL55)
4 g só
227 g vaj (felkockázva, 20 percet szobahőmérsékleten puhítva)
200 g cukor
1 nagy tojás
1 teáskanál vanília esszencia

Egy nagy tálban összekeverem a lisztet a sóval.
Konyhai robotgéppel,keverő szárral addig keverem a vajat a cukorral, amíg habos lesz (kb. 5 perc, közepes fokozaton). Majd beleütöm a tojást, megvárom, hogy elkeveredjen. Beleteszem a vanília esszenciát. Kanalanként hozzáadom a sós lisztet, közben folyamatosan kevertetem a géppel.
Amikor a tészta homogén, leállítom a gépet. Folpackot készítek elő. A tésztát gombóccá formálom, majd kicsit kilapítom (5 cm vastagra). Folpackba csomagolom, és hűtőbe teszem 45 percre.
A hideg tésztát 0,5 cm vastagra nyújtom két sütőpapír között, majd visszateszem a hűtőbe 15 percre.
A sütőt előmelegítem 160 fokra.
Kiszaggatom a formákat, majd 15 percre a fagyasztóba kell tenni a kiszaggatott tésztát. Ha nem fér be, akkor 20-30 percre megint a hűtőbe.Ez azért fontos, mert ha nem elég hideg a tészta sütéskor, akkor deformálódik, nem tartja meg a formáját.
Nálam pont 13 perc alatt ültek készre.
A kisült kekszeket 10 percig hagyom a tepsiben hűlni, utána átteszem őket rácsra, és hagyom teljesen kihűlni. Nem szabad őket azonnal forrón levenni a tepsiről, mert még hajlékonyak, puhák.

2 tojás fehérje
400 g porcukor
4 evőkanál étkezési keményítő
2 teáskanál citromlé
ételfesték (Dr. Oetker zselés)
pár csepp víz

A porcukrot elkeverem a keményítővel.
A tojások fehérjét elkezdem felverni robotgéppel, közben hozzáadom a citromlét. Kanalanként adagolom bele a keményítős porcukrot. Amikor megnövekszik a térfogata, és sűrűn folyik, akkor készen van. Nem fog kellenei az összes cukor.
Ekkor annyi kistányérba teszek 1-2 evőkanállal a habból, ahány féle színt szeretnék. Én most 4 tányérba tettem, mindegyikbe 2 kanálnyit. A festékből 3-4 cseppre volt szükségem. Alaposan elkevertem az ételfestéket, majd pár csepp vizet adtam hozzá. A habverő táljában maradt fehér írókába nem tettem vizet.
Az összes mázat külön-külön vastag anyagú zacskókba töltöttem.
Legegyszerűbb egy pohárba állítani a zacskót, úgy, hogy az egyik sarka kerüljön alulra. Belekanalazom az írókát, majd bekötöm, vagy begumizom a zacskót. A sarkán apró lyukat vágok. Először a vizes terülőmázzal dolgozok. Körberajzolom a mázzal a sütemény külső szélét, majd soronként haladok befelé a közepéhez. Az apróbb lyukakba fogpiszkálóval igazítom bele a mázat.
Néhány órát hagyom száradni szobahőmérsékleten, majd fehérrel mintákat rajzolok rá. Ismét száradás következik, végül lehet csomagolni vagy fogyasztani.


A Sugar Cookie receptet Sweetapolita blogján találtam, a máz pedig Moha konyha oldaláról való.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése