Oldalak

2012. szeptember 17., hétfő

Segítsüti - Epertorta svájci habcsókkrémmel



Ma ismét elindult a Segítsüti süteményárverése. Ezúttal a Tűzoltó Utcai Gyermekklinika az árverés kedvezményezettje. A befolyt összegből ugyanis egy speciális intenzív ágyat szeretnének venni a klinika megújuló Intenzív Osztályra, amely a daganatos és leukémiás gyermekek ellátását nagyban megkönnyítené. Külön megtisztelő számomra, hogy ezúttal egy általam készített süteményre is lehet licitálni. A Segítsüti honlapján részletes információ található az árverésről és a további részletekről. Nem csak licitálásra, hanem ajándékok vásárlására is lesz lehetőség, szóval nem kell aggódni a - remélhetőleg magas - árak miatt.
Nagyszerű ötletnek tartom rokonok, baráti társaságok összefogását, akik összedobják a pénzt és közösen licitálnak egy-egy süteményre.

Amikor Nemisbéka felkért röviden tanácskoztam a férjemmel a kézbesítést illetően. Végül úgy döntöttünk, hogy személyesen visszük majd el a süteményt. Legalább lesz alkalmunk kirándulni is. Így nyugodtan választhattam tortát. Emlékeztem egy receptre, amelyben a tortalapok sütés után élénk rózsaszínűek maradtak. Végül hosszas kutatás és rengeteg próbasütés után letettem a színes verzióról. Ugyanis az elképzeléseimnek megfelelő színt csak ételfestékkel (vagy jell o zselatinnal) lehet elérni. Mindennek ellenére maradtam az alaptészta gyümölcspürével való dúsítása vonalon. Így végül kaptam egy kevésbé színes, de annál ízletesebb tortalapot. A svájci habcsókkrém vagy más néven svájci habcsókos vajkrém (ki hogy fordítja) nem volt kérdéses. Igazából ez volt az első gondolatom, mert ez az egyik kedvenc töltelékem és tortabevonóm.


Egy 3 szintes, 18-cm-es tortához

225 g vaj
350 g cukor
4 db tojás
300 g liszt
1 (12 g) csomag sütőpor
fél teáskanál (3 g) só
240 ml tej (házi vagy 2,8%-os)
120 ml eperpüré (fagyasztóból felengedett eperből)

Előmelegítem a sütőt 180 oC-ra és előkészítek három, 18 centis tortaformát. A vajat habosra keverem a cukorra, egyesével hozzáadom a tojásokat. Hozzáadom az eperpürét és a tejet. A lisztet egy külön tálban összekeverem a sóval és sütőporral. Hozzákeverem a vajas masszához. Egyenlően elosztom a formákban (én mérleget használok) és a forró sütőbe teszem. 20 perc után átcserélem a formákat. Összesen kb.45-50 perig kell sütni. A formában hagyom kihűlni.

A krémhez

5 nagy tojás fehérje
265 g cukor
1 csipet só
10 ml házi vaníliakivonat
375 g puha vaj kis kockákra vágva (1x1 cm-esre)

A tojások fehérjét elkeverem a cukorral és gőz fölött addig keverem, amíg átlangyosodik és a cukorszemcsék feloldódnak. Én a két ujjam közé szoktam csippenteni egy kevés masszát, úgy ellenőrzöm a homogenitást. Mikor levettem a gőzről kézimixerrel kemény habbá verem 2-3 perc alatt közepes fokozaton, mintha habcsókot készítenék. A kemény habhoz szórom a sót és öntöm a vanília kivonatot. Tovább verem a mixerrel közben kockánként hozzáadogatom a vajat. Először összeesik a hab, de a legvégén jó lesz csak kitartóan kell keverni és adagolni bele a vajat. A kész vajkrémmel szobahőmérsékleten lehet a legjobban dolgozni. Hűtőben kissé megdermed, tehát ilyenkor érdemes hamarabb kivenni,  mixerrel felhabosítani és legalább fél órát várni torta megtöltése és/vagy bevonása előtt.

Az epres tortalapok ötlete innen származik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése