Oldalak

2011. november 8., kedd

Torta tanácsokkal

Avagy Csokoládétorta Svájci habos vajkrémmel


Eddig sosem voltam elégedett a tortáimmal most sem vagyok. Mindig nagyon finomak, de sosem elég szépek. Az egyetlen tűrhető kinézetű torta, amit valaha készítettem az Szilárd fiam születésnapi tortája volt, de az sem szép, csak a többi általam készített tortához képest.
Mostmár tudom, mire kell(ett volna eddig is) odafigyelni, ha az ember szép süteményt akar készíteni.
(Persze sokkal egyszerűbb lett volna megkérdezni anyukámat vagy valakit, aki tud szép tortát készíteni, de ez egyrészt nem jutott eszembe, másrészt meg valahogy olyan cikinek éreztem, hogy én ezt nem tudom.)
Tehát arra gondoltam, leírom ide hogyan kell megsütni, megtölteni és bevonni egy egyszerű vajkrémes tortát, hátha valaki olyan mint én hasznát veszi majd.
1. Magyarországon megszokott, de pl. az amerikaiaknál nem, hogy a hozzávalókat grammra pontosan adják meg. Érdemes tehát beszerezni egy pontos, grammos, digitális mérleget (3500 Ft-tól már elérhető) a pontos mennyiségek érdekében.
2. Ha gázsütőt használunk, nem árt venni, vagy kölcsön kérni egy kis időre egy sütőhőmérőt. Én a vétel mellett vagyok, mert a gáz minőségével a sütési hőmérséklet is ingadozik. Az én Karancs sütőmben például, ami 8 fokozatú, néha 4-es fokozaton, máskor 6-oson sülnek az ételek 180 oC-on. Egy analóg sütőhőmérő ára kb. 1500 Ft-nál kezdődik.
3. Minden sütemény sütését azzal kell kezdeni, hogy begyújtjuk a sütőt és kivajazzuk, liszttel kiszórjuk a formát! (Ezt mindig is tudtam mégis elfelejtem néha)
4. Érdemes több formát használni, ha van. Így hamarabb megsül a torta és hamarabb ki is hűl. Ráadásul szeletelni is kevesebb részre vagy egyáltalán nem kell. (2 forma esetén pl. sima két szintes tortánál nem kell szeletelni, 4 emeltesnél pedig elég mindkét lapot kettévágni.)
5. A sütőt az első 20 percben soha nem nyitjuk ki! Ha több formát használunk, 20-30 perc után érdemes megcserélni a formákat a sütőben.
6. A kisült tortalapokat a formában hűtöm langyosra, majd sütőpapíron vagy deszkán hagyom teljesen kihűlni!
7. A tölteléknek szánt krémnek eléggé „keménynek” kell lennie ahhoz, hogy a torta súlya nem nyomja ki a tölteléket a lapok közül.
8. Az elkészült krémet használat előtt fél órára hűtőbe kell tenni. Amikor kivesszük a hűtőből lehetséges, hogy át kell keverni habverővel, hogy elég habos legyen és könnyen lehessen kenni.
9. A megtöltött tortára először egy vékony bevonatot teszek. Itt nem kell tökéletesnek lennie a bevonatnak csak legyen rajta egy vékony, egyenletes réteg. Ezután a tortát beteszem a hűtőbe 20-30 percre. (Nem felejtem elöl a krémet sem.) Ezután mehet rá még egy réteg krém, és a díszítés.
10. Újabb fél óra hűtés után lehet a legszebben szeletelni.


Nem egy világbajnok kép, de sötétben "Anya együk már meg!" sürgetés közepette ennyire futotta.
Most a recept
Két 18 cm-es tortaformát használtam (így szép magas 4 emeletes lett), de ez a mennyiség elég egy kétszintes 22 cm-es tortához
180 g liszt
275 g cukor
60 g kakaópor (cukrozatlan, holland)
6 g szódabikarbóna
5 g sütőpor
5 g só
75 ml napraforgóolaj
140 ml tejföl
130 ml víz
2 egész tojás (kissé felverve)
1 vaníliarúd kikapart magja (vagy 2 tk. vaníliaaroma/1 csomag vaníliás cukor)
A sütőt előmelegítem 180 fokra és kivajazok, liszttel kiszórok két 18 cm-es kapcsos formát.Összekeverem a száraz összetevőket (liszt, cukor kakaópor, szódabikarbóna, sütőpor, só), külön tálban összekeverem a nedves összetevőket (olaj, tejföl, víz, tojás, vaníliamag). Összekeverem a szárazanyag keveréket a nedves összetevők keverékével.A sütőt előmelegítem 180 oC-ra. Két 18 cm-es kapcsos tortaformát kivajazok és kiszórok liszttel vagy kakaóporral.A masszát fele-fele arányban szétosztom a két formában és beteszem a sütőbe. 30 perc után megcserélem a formákat, további 10 perc után beleszúrok egy fokpiszkálót a tészta közepébe, és, ha tiszta marad kiveszem a tortalapokat. Hagyom a formában langyosra hűlni. Utána egy éles késsel óvatosan körbemegyek a formák belső pereme mentén, majd kiborítom a tortalapokat a formából és deszkán hagyom teljesen kihűlni.
A kihűlt tortalapokat kettévágom, így 4 vékony lapot kapok.

A képen az utolsó, fotózásra megmentett szelet, amit szintén kutyafuttában kaptam lencsevégre.
Vajkrém
5 nagy tojás fehérje (kb. 30 g tojásonként, összesen kb. 150g fehérje)
265 g cukor
egy csipet só
10 ml vanília aroma
378 g vaj (kis kockákra vágva, szobahőmérsékleten „lágyítva”)
A tojások fehérjét összekeverem a cukorral és gőz fölött folyamatosan keverve addig melegítem, amíg a cukor fel nem oldódik. Ezután kézi mixerrel elkezdem felverni habbá. pár perc alatt kemény habot kapok, amihez hozzáadom a sót és a vaníliát. Folyamatos habverés (mixelés?) mellett kockánként hozzáadom a vajat és addig keverem, amíg egy fényes, könnyű, habos krémet kapok, ami elég kemény egy torta megtöltéséhez. Használat előtt fél órára hűtőbe teszem. (Műanyagdobozban lefagyasztva hónapokig eláll, felengedés után kézi mixerrel fel kell habosítani.)
Az eredeti recepteket a sweetapolita.com blogon találtam: itt a torta és a vajkrém

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése